reklama

Čakanka...

Príroda si „žije" svoj život a má rôznu tvár. Krásnu i drsnejšiu... Pravdou je, že v ostatnom čase nás príroda dosť potrápi. Extrémne teplotné výkyvy, vysoké teploty sa striedajú s búrkami a povodňami, víchrice s krupobitím, požiare..., to všetko  prináša materiálne škody, a čo je ešte horšie, prináša straty na životoch. Nedá sa isť proti prírode, prírodu si môžeme, len chrániť, ale to by bola iná téma. Dnes chcem hovoriť o kráse prírody...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Ja sa podľa možností snažím na prírodu pozerať z tej krajšej stránky. Obdivujem jej múdrosť i štedrosť. Pozrite sa, len na také lúčne kvety. Nikto ich neseje, nikto ich nesadí a predsa vyrastú do nevídanej krásy. Myslím, že kvety má každý rád, potešia naše oko, pohladia našu dušu. Ak máte čas a chuť poďme sa o jednom z nich pobaviť.

Často počúvam, že niektorí ľudia sa dokonca s kvetmi rozprávajú. Svoju skúsenosť má aj moja priateľka Vierka. Kúpila si kvety na chatu, s tým, že ich chvíľu mala v byte, na balkóne. Jeden víkend sa rozhodla, že ich odnesie na chatu, no zmestil sa len jeden kvetináč. Druhý zostal na balkóne, s tým, že ho odnesie nasledujúci víkend. Kvety, ktoré ostali doma začali nápadne vädnúť a tak sa s nimi začala rozprávať, asi takto: „Nebuďte smutné, aj mne chýbajú, no skrášlili našu chatku. Nesmúťte, aj vás v sobotu odnesiem." Neviem, či to "pochopili," ale kvety na balkóne opäť ožili. A prečo nie, veď sú živé? Hovorí sa, že rastliny nemajú radi ani hádky. Možno aj to je vysvetlenie prečo niektoré rastliny v byte vednú, nech robíte - čo robíte, nie a nie ich udomácniť. Kvety nás údajne dokážu upozorniť na geopatogénne zóny, možno to tiež stojí za zamyslenie.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Kvety podľa možnosti netrhám, rada sa im poteším, keď kvitnú práve tam, kde vyrástli, na záhrade, či na lúke. Ostatné dni, cestou na záhradu ma oslovila Čakanka obyčajná s jasnomodrými kvetmi. Údajne, ale veľmi zriedkavo môže mať kvietky biele až ružovkasté. Ja si ich pamätám vždy ako jasnomodré. Cestou na záhradku som si urobila pár záberov, ktoré som v nepozornosti vymazala. Uspokojila som sa tým, že si fotky urobím cestou naspäť, to som netušila, že uvidím rastlinku bez kvetov. Nešlo mi to hlavy, no na druhý deň dopoludnia kvietky čakanky opäť lemovali cestu na záhradu. Prečo? Kvety Čakanky obyčajnej sa rozvíjajú predpoludním, k večeru sa zatvoria. Neviem, ako vy, ale ja som si to doteraz nikdy nevšimla. Čakanka obyčajná najčastejšie rastie pri ceste, na suchých lúkach a medziach. Má vlastnosti liečivej bylinky, skúsenosti s jej účinkami nemám, preto tentoraz vašu pozornosť zameriam iným smerom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vždy keď vidím tento pekný modrý kvietok spomeniem si na svojho dedka, na jeho krásny fonetický hlas, na to ako mi rozprával nejeden príbeh. Tento bol o Čakanke.

„Kde bolo tam bolo..., bolo to veľmi dávno. V jednej dedinke, v malej chalúpke žila krásna dievčina s modrými očami. Niet divu, že sa do nej zaľúbil rúči mládenec. Boli by sa vzali, nebyť toho, že mládenec musel narukovať na vojnu. Nuž taká bola doba. Modré oči dievčiny posmutneli, neostalo iné, len sa na čas rozísť. Sľúbili si vernosť a dievčina prisahala, že bude na milého čakať. A tak sa aj stalo. Na milého dňom i nocou myslela a trpezlivo čakala. Deň sa striedal s nocou, ubiehali dni, týždne, mesiace, roky, ale milý sa nevracal. Dievčine od žiaľu puklo srdce a zmenila na krásny kvety. Tento kvet, ktorý je symbolom lásky a dlhého čakania na milého, ktorého sa dievčina nikdy nedočkala dostal meno Čakanka."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A tak sa vždy pri pohľade na Čakanku vraciam späť. Tak ako v mojej detskej fantázii i dnes si predstavujem pri pohľade na Čakanku smutnú dievčinu, ako čaká na milého. Nevieme prečo, ale vždy som ju videla, ako krásnu devu s dlhými čiernymi vlasmi a v nádherných bledomodrých šatách. Akosi som tie modré oči opomenula. Čo už, takto som si ju vyfantazírovala ja.

Poteším sa, ak aj vo vás vyvolám spomienku, či poteším vaše oko touto krásnou kvetinkou.

Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu
Obrázok blogu

Foto: autorka

Anna Čunderlíková

Anna Čunderlíková

Bloger 
  • Počet článkov:  433
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Všetko, čo robím, robím s láskou. Mojim mottom je citát:" Tolerancia nespočíva v tom, že zdieľame názor niekoho iného, ale v tom, že poskytneme druhému právo mať iný názor."Viktor Frankl Zoznam autorových rubrík:  CESTUJEM - SPOZNÁVAMPRÍBEHY ZO ŽIVOTAMALÁ RADA- VEĽKÝ OSOHÚSMEV, PROSÍM...RECEPTYSPOZNÁVAJ SÁM SEBA...KNIHA, KTORÁ MA DOSTALANA SLOVÍČKO, PROSÍM...ČO MI ŽIVOT DAL...ZDRAVÝ ŽIVOTNÝ ŠTÝLRODIČOVSTVO

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu