reklama

Stévia - prírodná cukornička

Rada používam bylinky, hlásim sa k nim vždy, keď mám na to príležitosť, alebo si príležitosť  nájdem. O tom, čo dokáže stévia som už  písala 6.októbra minulého roku. Vtedy som sa s bylinkou, len zoznamovala a pýtala som si rady. Dostala som ich viac, v diskusii k článku , i priamo na moju e-mailovú adresu. Za všetky som povďačná, dnes som sa posunula ďalej. Vypestovala som si vlastnú stéviu.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (28)

Nie som jediná, ale prečo sa nepochváliť, možno niekomu poradím, tak ako iní poradili mne. Stévia sladká, nazývaná tiež stévia cukrová, sladká tráva, či medové lístky. Používa sa ako náhrada cukru. Na rozdiel od cukru je stévia takmer bez kalórii, vhodná najmä pre diabetikov, a nielen pre nich.

Ako si dopestovať stéviu?

Mala som niekoľko možnosti, objednať si predpestované priesady - zakorenené výhonky, alebo si kúpiť semienka a „vypiplať ju sama." Rozhodla som sa pre druhú možnosť. Vo vrecku na sadenie bolo asi 9 drobnunkých semienok. Z obalu som sa dozvedela, že je to letnička s liečivými účinkami a vysokou sladkosťou, až 300x väčšou ako sacharín. Pri správnom zimovaní ju možno udržať ako trvalku. Vhodná je k priamej konzumácii i k sušeniu. Vysievať na povrch II. - III. Mesiac, možno do záhrady.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

To, ale nebolo na moju nedočkavú povahu. Keď už, tak už! Riskla som to a vysiala som semienka ešte v októbri. Urobila som tak do kvetináča o priemere asi 14 cm, do ktoré som zastokla 4 drevené špajle a založila vrecko z celofánu. Kvetináč som položila na parapetnú dosku, opatrne polieva a sledovala. Začiatok apríla mi stévia rastla do krásy, zo semienok mi vyrástlo 7 výhonkov. Veď posúďte sami!

Obrázok blogu

Urobila som aj prvý zber, uvidím, či sa stane v mojich podmienkach trvalkou alebo letničkou. Ale to už predbieham čas...,mala by som počkať do leta a potom na prezimovanie.


Na vegetatívne množenie si na začiatku leta skúsim narezať z materskej rastliny stonkové odrezky dlhé 30 až 50 mm s terminálnym púčikom a párom listov. Spodný koniec odrezkov sa odporúča ošetriť koreňovým stimulátorom rastu a šikmo ich zasadiť do priepustného substrátu v krytej množiarni. Zakorenenie trvá približne jeden až dva týždne. Staršie trsy rastlín vraj môžeme množiť aj delením - každá časť musí mať dostatok korienkov. Už teraz sa na to teším.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo vám poviem, radosť z vypestovanej bylinky je veľká. Hoci sa dá stévia kúpiť v obchodoch so zdravou výživou, ideálne je mať ju doma - čerstvú. Čo ma ešte teší? Bylinka sa sama chráni proti škodcom - sladkým látkami.

Obrázok blogu

Na osladenie litra čaju postačia 2-3 čerstvé lístky. Z dostupných zdrojov sa dozvedáme, že Stévia podporuje:

- činnosť pankreasu, vhodná je najmä pre diabetikov

- chráni pre vysokým krvným tlakom

- pomáha pri liečbe akné a ekzémov

- znižuje chuť na alkohol a fajčenie

Bylinka pôsobí ako tonikum, zlepšuje využitie energie a mentálnu bdelosť. A tiež, je dôležité že sa ňou nedá predávkovať - zabráni v tom veľmi sladká chuť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama
Obrázok blogu

Možno sa stévia stane aj vašou bylinkou, stojí to zato.

Anna Čunderlíková

Anna Čunderlíková

Bloger 
  • Počet článkov:  433
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Všetko, čo robím, robím s láskou. Mojim mottom je citát:" Tolerancia nespočíva v tom, že zdieľame názor niekoho iného, ale v tom, že poskytneme druhému právo mať iný názor."Viktor Frankl Zoznam autorových rubrík:  CESTUJEM - SPOZNÁVAMPRÍBEHY ZO ŽIVOTAMALÁ RADA- VEĽKÝ OSOHÚSMEV, PROSÍM...RECEPTYSPOZNÁVAJ SÁM SEBA...KNIHA, KTORÁ MA DOSTALANA SLOVÍČKO, PROSÍM...ČO MI ŽIVOT DAL...ZDRAVÝ ŽIVOTNÝ ŠTÝLRODIČOVSTVO

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu