reklama

Hovoriť je striebro, mlčať zlato . . .

Povedať, či nepovedať? Podeliť sa o skúsenosť, alebo si ju radšej nechať pre seba? Také boli moje úvahy. Dnes padlo rozhodnutie, píšem a podelím sa o skúsenosti. Boli časy, keď som nevedela, čo je to rozčúliť sa. Ľudia okolo mňa sa často rozčuľovali, gestikulovali rukami a vyjadrovali svoju nespokojnosť. V tom čase som ich paradoxe vnímala, ako veľmi dôležitých. Aj keby som to bola chcela zažiť, pocit rozčúlenia som nepoznala, dokonca som to nedokázala ani zahrať.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (4)

No prišla doba, keď som sa aj ja začala pomerne často rozčuľovať. Dokázali ma v práci rozhodiť maličkosti. Skúšala som všetko možné i nemožné, ako tomu zabrániť, no vydržalo mi to len niekoľko dní. Opäť som sa vrátila do starých koľají. Žiaľ, niekedy som nakazila aj svoje okolie. Na túto situáciu boli, ako na mieru ušité slová piesne „Ou, čo s ňou, s nervóznou našou famíliou. . .“Rozčúlenie a hnev, ktorý som pociťovala mi odčerpávali energiu. Uvedomovala som si to a každý deň som si pripomínala, že s tým musím niečo urobiť. Čím som mala viac informácií ako rozčúlenie a hnev ovládať, tým som mala s tým viac starosti. Ako by ma život „skúšal“, „zvládne, či nezvládne situáciu.“Ako prvé som si začala uvedomovať, že keď sa rozhnevám, takmer nikdy sa to nedotkne osoby, na ktorú sa hnevám. Vždy som sa rozčúlila v nesprávny čas a na nesprávnom mieste. Samozrejme, že som tým ubližovala najmä sebe.Potom som začala s taktikou sebaovládania. Snažila som sa situácie, v ktorých som sa nachádzala „neuponáhľať,“ nereagovať bezprostredne, ale až s odstupom času. Tak som si niekedy dala čas a len som mlčky rozmýšľala. Keď som začala hovoriť, snažila som sa hovoriť mäkko, mierumilovne a jemne. Myslela som na to, čo môže hlas v rámci komunikácie urobiť a najmä v čase, ak je situácia napätá.Keď som sa nachádzala v situáciach, kde som sa mohla ľahko nahnevať riešila som to tým, samozrejme, ak to bolo možné, že som odišla. Držala som sa zásady: „ Hovoriť je striebro, mlčať zlato.“ Ak som odísť nemohla, tak som to riešila aspoň rátaním do desať a naspäť. Nič nové na svete, ale osvedčilo sa.Snažila som sa oddeliť zamestnanie od rodiny. Povedala som si, že moja rodina je miesto, kde majú moje pracovné starosti „zákaz vstupu.“ Už som to dokázala a nechala som ich pred dverami bytu.Tiež som dovolila, aby do môjho života vstúpil humor. Dokázala som si urobiť vtip aj zo situácií, v ktorých som sa nachádzala. Už som netrvala na svojom perfekcionalizme. Humor ma začal viac spájať s ľuďmi, zbavovať ma zlej nálady a rozčuľovaniu sa.Situácie som dostávala pod kontrolu, skôr ako som sa rozčúlila predstavovala som si seba na mieste človeka, ktorý ma rozčuľoval. Určite je to pravda, ak máme pochopenie pre iných, tak sa len tak ľahko nerozčúlime.Myslím, že som urobila pre seba veľa. Takmer vždy mám situácie pod kontrolou. Som žena, ktorá má rada život, ľudí okolo seba. Viem sa tešiť, smiať a užívam si život a najmä každý deň začínam pozitívne naladená. Večer keď idem spať a urobím si rekapituáciu dňa, takmer vždy môžem povedať," Bol to dobrý deň, darilo sa mi." Uvedomujem si, že nie len štandardami je človek živý, často pomôže starý, dobrý sedliacký rozum. Možno ste sa nedočítali nič, čo by ste nevedeli, no chcela som sa podeliť o osobnú skúsenosť.Aj moje články doteraz potvrdili, že téma mobbingu je nielen zaujímavá, ale i spoločensky závažná. A tiež, že stres, ako dôsledok mobbingu, môže zásadne ovplyvniť naše zdravie. Jedným z prostriedkov znižovania stresu je aj efektívna komunikácia. Je veľmi dôležité uvedomiť si, čo hovoríme a ako to hovoríme, aby sme boli „liečiteľmi stresu“ a nie stresory. K zdravému životnémi štýlu rozhodne patrí aj pozitívne myslenie.Samozrejme, že chcem o tomto všetkom aj naďalej písať. Mojim cieľom nie je písanie, ako také, ale aby bolo podnetom na zamyslenie a snáď zmysluplne prispelo k zdravšiemu spôsobu životu. Jedno francúzke príslovie hovorí.“ Kto je zdravý je bohatý i keď o tom nevie.“Nabudúce: Konajme dobro...

Anna Čunderlíková

Anna Čunderlíková

Bloger 
  • Počet článkov:  433
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Všetko, čo robím, robím s láskou. Mojim mottom je citát:" Tolerancia nespočíva v tom, že zdieľame názor niekoho iného, ale v tom, že poskytneme druhému právo mať iný názor."Viktor Frankl Zoznam autorových rubrík:  CESTUJEM - SPOZNÁVAMPRÍBEHY ZO ŽIVOTAMALÁ RADA- VEĽKÝ OSOHÚSMEV, PROSÍM...RECEPTYSPOZNÁVAJ SÁM SEBA...KNIHA, KTORÁ MA DOSTALANA SLOVÍČKO, PROSÍM...ČO MI ŽIVOT DAL...ZDRAVÝ ŽIVOTNÝ ŠTÝLRODIČOVSTVO

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu