reklama

Cigáni? Rómovia?

Cigán, cikán, cygan, zingaro... a mohla by som pokračovať ďalej. Pojem cigán je veľmi podobný vo všetkých, najmä v európskych jazykoch. Každý národ používa iný názov, ale vždy ide o značenie skupín národa pochádzajúci z Indie. Jeho najznámejšími predstaviteľmi sú Rómovia.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Ako je to na Slovenskú? Z dostupnej literatúry vieme, že pojem Cigán sa oficiálne u nás používal do roku 1991. V roku 1971 medzinárodná rómska organizácia World Romani Union, ktorá sa v roku 1978 premenovaná na International Romani Union požiadala svetovú verejnosť, aby akceptovala entnonym Róm. Toto označenie v roku 1991 prijala aj verejnosť na Slovensku, najmä po uznesení vlády č. 153/91. No označenie Róm, Cigán sa objavuje naďalej, najmä podľa okolností, do ktorých zapadajú.

V kolektívnej pamäti sa uchovali viac legendy, ako faktami podložené udalosti o histórii Rómov. Jedno je však isté, že Rómovia majú odlišné dejiny, ako majoritné obyvateľstvo, ktorejkoľvek krajiny, kde žijú. Nechcem, ani sa necítim kompetentná vyjadrovať svoj názor, ako začleniť Rómov do spoločnosti. Tých snáh bolo nesmierne veľa, a dovolím si povedať, "nepodarilo sa to zatiaľ nikomu." Sociálne prevychovať Rómov a začleniť ich do spoločnosti je snaha veľmi dlhá a ako sa zdá i márna. Nechcem nikomu stúpať do svedomia, čo a ako mal urobiť. No jedno je isté „nie je Róm, ako Róm."

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dúfam, že mi čitateľ odpustí retro-príbeh. Keď sa moji rodiči rozhodli stavať dom, nebolo to jednoduché obdobie, z rozprávania viem, že to bolo krátko po menovej reforme. Zrejme nebolo ani stavebného materiálu. Podrobnosti si nepamätám, ale spomínam si na to, že v tom čase za dedinou vyrástli drevené obydlia, kde sa usídlili Cigáni. Ľudia ich pozvali, aby robili a pálili pre nich tehly.

Jedna taká rodina „pracovala aj pre nás,"rodičia ich podporovali buď hotovou stravou alebo potravinami. Spojkou medzi našou rodinou a nimi som bola ja, taký „malý posol, zásobovač." Veľa som toho neuniesla a tak som s dobnosťami bola vyslaná aj viac razy cez deň. Nepamätám si všetky udalosti toho roku, ale jedno si pamätám, že pre nás vyrábali tehly dvaja mladí a krásni Cigáni - muž a žena, neviem, či boli manželia, ale deti ešte nemali, aspoň si na žiadne nepamätám. Dodnes mi ostala v pamäti krásna žena s dlhou kvetovanou sukňou, ktorú mala vykasanú nad kolená a miesila hlinu. Ozdobou jej boli krásne dlhé vlasy. Cigán vozil hlinu, prilieval vodu a vymiesenu hlinu dával do drevených debničiek v tvare tehly. Čo mi ešte utkvelo v pamäti? Ich drevenica bola vždy uprataná, čistučká. Myslím si, že sa medzi nami vytvoril celkom pekný vzťah.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď som mala v to leto meniny obidvaja prišli k nám, aby mi zablahoželali k sviatku. Darček, ktorý som dostala boli ručne zhotovené kvety. Vytvorené boli z drôtov a zdobené farebnými lesklými saténovými niťami. No ich nápad - blahoželanie k meninám som so svojou detskou hlavou neprijala s pochopením. Dovtedy mi blahoželali iba rodičia, starí rodičia a krstný rodičia. Ale toto ...? Cítila som to, ako krivdu... Nakoniec sa predsa mamke podarilo, že ma presvedčila o tom, že mi „darček od Cigánov" prinesie šťastie na celý život. Uverila som. A tak sa stalo, že som si tieto kvety opatrovala ešte,dlhé, dlhé roky a spomienku na dvoch krásnych mladých Cigánov dodnes. Nikdy som už takých krásnych Cigánov v reálnom živote nevidela, len snáď neskôr, vo filme: Cigáni idú do neba."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Možno toto bol ten moment, kedy som si vytvorila pozitívny vzťah k Cigánom-Rómom. Vždy som sa na nich dívala s pochopením, či to boli moji spolužiaci, neskôr pacienti alebo jednoducho susedia. Ak im človek prejaví spolupatričnosť a úctu, vedia byť vďační. Osobne som nikdy s nimi nemala žiadny problém. Napriek tomu, že si o neprispôsobivých občanoch myslím svoje, som toho názoru, že si každý človek zaslúži úctu bez ohľadu na to, v akom prostredí vyrástol alebo v akom prostredí žije.

Možno som teraz niekoho „zdvihla zo stoličky" a chápem to. Ich osobitý a neprispôsobivý spôsob života, život na úkor spoločnosti, čerpanie vysokých sociálnych dávok, kriminalita... Spomínam si obdobie, kedy aj v našom meste dostávali byty, dokonca prednostne. A čo urobili? Vytrhali parkety a uprostred si založili oheň. Nevedeli sa začleniť do spoločnosti! Nedovolila im to ich krv, ich gény zdedené po kočovných predkoch?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

No, na druhej strane, vari si môže človek vybrať? Narodiť sa, ako gadžo alebo cigán?Sú tu, medzi nami. A pred nami je základný problém zobrať na vedomie ich „kultúru a osobitý spôsob života." Vari sa neurobilo vo vzťahu k ním aj veľa chýb, najskôr ich spoločnosť hnala na útek, potom ich chytala do sociálnej siete. Nebolo úspešné ani integrovanie v metských činžových bytoch alebo na povolených miestach, kde sa ich spoločnosť snažila sociálne prevychovať. Ako sa využívajú peniaze na rómske projekty? To by bola snáď ďalšia kapitola ...

Priala by som si za nich, aby sme sa dožili toho, že sa raz bude uplatňovať taký právny a sociálny poriadok, ktorý by Rómom, ako občanom pomáhal jednotlivo i v skupinách. Ale pomôcť môžu i neformálne riešenia, či individuálny postoj každého z nás, učiteľa, starostu, spoluobčana...

Anna Čunderlíková

Anna Čunderlíková

Bloger 
  • Počet článkov:  433
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Všetko, čo robím, robím s láskou. Mojim mottom je citát:" Tolerancia nespočíva v tom, že zdieľame názor niekoho iného, ale v tom, že poskytneme druhému právo mať iný názor."Viktor Frankl Zoznam autorových rubrík:  CESTUJEM - SPOZNÁVAMPRÍBEHY ZO ŽIVOTAMALÁ RADA- VEĽKÝ OSOHÚSMEV, PROSÍM...RECEPTYSPOZNÁVAJ SÁM SEBA...KNIHA, KTORÁ MA DOSTALANA SLOVÍČKO, PROSÍM...ČO MI ŽIVOT DAL...ZDRAVÝ ŽIVOTNÝ ŠTÝLRODIČOVSTVO

Prémioví blogeri

Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu