reklama

Spánok, ako vánok...

V dnešnej hektickej dobe takmer na každom kroku stretávam ľudí, čo trpia poruchou spánku. Poznáte tieto a podobné náreky? „Opäť som sa nevyspal/a/." „Po prebdenej noci sa cítim, ako vyžmýkaný citrón." „Noc bola nesmierne dlhá." Máte podobný problém? Spomínate si, kedy ste sa ozaj dobre vyspali? Alebo je váš spánok, ako vánok...?

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Príčiny nespavosti môžu byť naozaj rôzne. Najčastejšie sú to starosti, problémy, ktoré nám prináša každodenný život. Je veľa spálni, v ktorých sa odohrávajú veľmi podobné scenáre. Niekto sa prehadzuje z boka na bok, nie a nie prísť spánok. Chytá ho panika, ako zvládne náročný deň po prebdenej noci. Iný zase zaspí hneď. No netrvá to dlho. Zobudí sa čulý, ako rybička a ráno je v nedohľadne. Ale ani výpoveď: „tejto noci som „nezažmúril/a/ oko" nebýva pravdivá. Veľa ľudí nedokáže objektívne zhodnotiť kvalitu svojho spánku. Ak dvaja ľudia s rozdielnou potrebou spánku majú spoločnú spálňu, je dokázateľne, že ten komu stačí kratší spánok je presvedčený, že trpí nespavosťou.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Spomínam si na jednu známu, ktorá sa mi sťažovala, že trpí nespavosťou. „Zobudím sa ráno o štvrtej a už nezaspím," lamentovala.

Budík už vôbec nepotrebujem," tvrdila. Keď som ju vypočula, dala som je za pravdu, že môže mať narušený spánok. Ako sama hovorila, posledné dni boli pre ňu hektické, keď prišla domov z práce padala od únavy. Televízny program, ani omylom. Ešte tak televízne noviny a dosť. A vtedy ma čosi napadlo, opýtala som sa kedy chodí spať. Dozvedela som sa, že zaspáva pred televízorom, krátko po televíznych novinách. Takto si pospí 2-3 hodiny, potom sa premiestni do spálne a zobudí sa, ako už povedala ráno o štvrtej hodine. Keď som jej povedala, že 8 hodín spánku je podľa mňa dosť, prekvapene na mňa hľadela. Vôbec si neuvedomila, že má zle nastavený rytmus, ani to, že spánok je kvalitný vtedy, keď sa spí v kuse a samozrejme bez televízneho prijímača.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Skôr ako sa začneme sťažovať na poruchy spánku mali sme brať do úvahy, že každý z nás má svoj individuálny biorytmus. Niekto je ako „ranné vtáča", iný ako „nočná sova" a pritom sa dostatočne vyspia obidvaja. Rovnako platí, že niekto sa už po šiestich hodinách zobudí svieži, iný potrebuje na to osem až deväť hodín. V každom prípade musí spánok splniť úlohu regenerácie organizmu. Nedostatok spánku môže spôsobiť celý rad zdravotných komplikácii. Ja som „ranné vtáča." Čo sa týka spánku, dala by som mu prednosť pred naháňaním času v neskorých nočných hodinách, noc je predsa na spanie. Tiež sa hovorí : „noc má svoju moc."

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Žiaľ, veľa ľudí berie spánok, ako niečo, čo ho oberá o časť života. Nespať, znamená podľa nich dobehnúť stratený čas ... A pritom si možno ani neuvedomuje, že chýbajúci spánok je často príčinou rôznych ochorení. Chýbajúci spánok, tak to nám organizmus zráta, aj s úrokmi.

Pátrajme po príčinách!

Psychická záťaž, starosti, úzkosť, problémy alebo stres, to sú naozaj zlodeji spánku. Aj citlivosť na počasie ovplyvňuje kvalitu spánku. Niekto nemôže späť, keď je plň, iný reaguje na alpský fén, ďalší na nízky tlak. Tieto poruchy spánku sú však prechodné a pominú pri najbližšej zmene počasia. Príčinou prebdenej noci môžu byť aj rôzne bolesti, ako sú bolesti hlavy, zubov, či reumatické bolesti. Jednou z príčin nedostatočného spánku môže byť aj porucha látkovej výmeny. Pečeň je veľmi dôležitý orgán, ktorý má rozhodujúci podiel na látkovej výmene a očiste organizmu od jedovatých látok. Ak ju cez deň preťažíme, nenechá nás v noci spať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čo môžeme pre seba urobiť?

Nelíhajme si do postele s problémami, pokúsme sa ich vyriešiť, alebo aspoň pred spaním na ne nemyslieť. Verte, kto je vnútorne spokojný, ľahšie zaspí. Do spálne rozhodne nepatrí televízor, mobilný telefón, či ďalšia elektronika. Ak nemôžeme späť pri otvorenom okne, skôr ako si ľahneme aspoň miestnosť dobre vyvetrajme.

Ja patrím medzi tých šťastných, čo spánok milujú a nemajú s ním problémy. Ak som veľmi unavená pomôžeme mi aj také malé „zdriemnutie" počas dňa. Takých 20 minút, určite nahradí deficit niekoľkých hodín spánku. Ako každému, ani mne sa nevyhýbajú problémy. Ak taká situácia nastane použijem recept starej mamy. Mlieko s medom je výborné pred spaním. Spánok príde, ako vánok... Osvedčil sa mi i čaj z medovky. Na čo nedám dopustiť? Na pozitívne spomínanie, „počúvam šum mora..."Fakt to funguje, vyskúšajte! Ale udržujte svoje myšlienky na uzde, ak by ste im dali voľnosť, ani by ste sa nenazdali a „ nekontrolovane by ušli" do nepríjemnosti z predchádzajúceho dňa, mali by ste po spánku. Iná moja známa, keď sme na tému pozitívneho spomínania pred spaním spolu hovorili povedala: "skúšala som to, bolo to fajn, ale len dovtedy, kým som si nespomenula na výplatnú pásku." Tak, že myšlienkam nemôžeme dovoliť, aby cválali, ako splašený kôň.

Urobme preto niečo. Všetci chceme spánok, ako vánok... Nie je dôležité ráno vstať, ale zobudiť sa s úsmevom a optimizmom. Dobre sa vyspať je určite aj receptom na zdravie, na šťastie i na krásu.

Čo zaželať na záver, no predsa spánok, ako vánok...

Anna Čunderlíková

Anna Čunderlíková

Bloger 
  • Počet článkov:  433
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Všetko, čo robím, robím s láskou. Mojim mottom je citát:" Tolerancia nespočíva v tom, že zdieľame názor niekoho iného, ale v tom, že poskytneme druhému právo mať iný názor."Viktor Frankl Zoznam autorových rubrík:  CESTUJEM - SPOZNÁVAMPRÍBEHY ZO ŽIVOTAMALÁ RADA- VEĽKÝ OSOHÚSMEV, PROSÍM...RECEPTYSPOZNÁVAJ SÁM SEBA...KNIHA, KTORÁ MA DOSTALANA SLOVÍČKO, PROSÍM...ČO MI ŽIVOT DAL...ZDRAVÝ ŽIVOTNÝ ŠTÝLRODIČOVSTVO

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu