Svet sa nám mení pred očami, hovoríme viacerými jazykmi, zamestnanie meníme niekoľkokrát za život a za prácou sa sťahujeme dokonca cez hranice. Môže to byť vec názoru, ale mne sa zdá, že škola ešte stále nechytila ten správny dych. Kritika je až príliš častá. Počujem, ako si ľudia hovoria:
„Učitelia by mali poznať rôzne vyučovacie štýly." Mne osobne je sympatické zážitkové učenie. Inokedy počujem:
„Učitelia potrebujú viac slobody, viac času, dobré školenie," a to nehovorím o ich spoločenskom a finančnom ohodnotení.
Netreba len lamentovať. Aj my občania môžeme pre vzdelanosť novej generácie čo-to urobiť. Mohli by sme sa naučiť ovplyvňovať vládnu politiku. Môžeme písať listy poslancom, v ktorých uvedieme konkrétne problémy, aby vedeli, že nás školstvo zaujíma. Dobre by bolo, aby sme vyjadrili svoj názor k masovokomunikačným prostriedkom. Určite by sme uvítali, aby menej písali a hovorili o vraždách, o dôsledkoch hospodárskej krízy... a viac zaraďovali vzdelávacie programy.
Čo môžeme ešte urobiť? Snáď najjednoduchšie je zaujímať sa o svoje deti, vnúčatá. Pýtať sa ich, čo zažili, na čo prišli, čomu nerozumeli. Čítať s nimi zaujímavé časopisy, hľadať odpovede v encyklopédiách, v knižniciach. Dobré vzdelanie je investícia, ktorú nám nikto nezoberie, neodcudzí. Dobré vzdelanie je naše vnútorné bohatstvo.
V týchto dňoch oslovovali zamestnanci Krajskej knižnice Ľudovíta Štúra svojich čitateľ so žiadosťou o podporu projektu Nadácie SPP a EkoFondu. V tomto prípade ide o projekt „Mladí do knižnice," ktorým si chce knižnica prilákať viac deti a mládeže. Ak sa im to podarí a na svoj projekt získajú finančné prostriedky, vytvoria 4D knižnicu, kde sa mladí ľudia môžu stať súčasťou literárnych diel, vytvárať vlastných hrdinov, príbehy, vlastnú knihu. Nepodporte to! Samozrejme zahlasovala som, dala som im svoj hlas. Prihlásených je veľa projektov, napriek tomu verím, že práve tento projekt dostane dostatočný počet hlasov pre získanie, tak potrebnej finančnej podpory na jeho realizáciu.
Pomáhať deťom vo vzdelávaní môžeme rôznymi spôsobmi. Nemusíme byť hneď len rodičmi, starými rodičmi, učiteľmi... Naučiť sa lepšie poznať deti, ich záujmy, ich túžby predpokladá dostatok času a dobrú vôľu. A deti nám predsa za to stoja!
Perex fotografia: autor