reklama

Život je veľký dar...

V súvislosti so slovom staroba a úcta spomínam na môjho dedka.  Bol  to človek, ktorého som nevidela starnúť. Vždy bol veselý, obklopený viac, či menej známymi, susedmi, priateľmi, ale najmä rodinou. Možno si to neuvedomoval, ale žil tak, že „zostával stále mladým." Mladým bol najmä duchom. Ako sám hovorieval: „Zostať mladým znamená mať  otvorené srdce," a to on mal. Oči a uši mal pripravené pre všetko krásne, magické, čo prináša život a s láskou tomu učil aj nás. Zdrojom jeho múdrosti boli knihy, ktoré rád čítal. Dokázal si z nich vybrať to, čo považoval pre život za dobré a správne.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (2)

Nás, vnúčatá, učil úcte, pracovitosti, čestnosti a vďačnosti. Oplatilo sa, semienko, ktoré zasial vyklíčilo, a prostredníctvom nás aj v našich deťoch. Naučil nás, že život je veľký dar. Tiež nás učil tomu, že život nemusí byť vždy férový. Často prináša jeden problém za druhým, no nesmieme nad tým nariekať, ale problém riešiť. „Aj bolesť a trápenia nás učia," povedal neraz, keď sme si „rozbili kolená." Často pripomínal pravdu, ktorej sa držal sám: „V živote nič nemusíme, ale keď chceme zmôžeme veľa." Učil nás robiť také rozhodnutia, ktoré nám uľahčovali a spríjemňovali život.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Sám nemal ľahký život. Ovdovel veľmi mladý, zo dňa na deň sa stal otcom i matkou. Ako to už býva, deti postupne odchádzali z domu. Najstarší syn - môj otecko zostal v rodičovskom, a tak dedkov dom navždy zostal, pre neho, plný života. Myslím, že on sám nepoznal slovo samota.

Dedko sa vedel tešiť z maličkostí, aj keď ho sily opúšťali v jeho blízkosti nikdy nechýbal psík, mačička, ovečka a samozrejme včielky. Každému z nich sa dokázal milo prihovoriť. Nielen ľudia, ale aj zvieratá ho mali radi.

Nikdy som nepostrehla, že by dedko na niečo zabudol. Pamäť mal vynikajúcu, i keď sa pribúdajúci rokmi častejšie vracal do minulosti. Ako som povedala, nemal život ľahký, napriek tomu nikdy nespomínal nič zlé. Spomínal na to dobré a krásne, čo prežil. Hovorí sa, že staroba je obdobím bilancovania. Neobišlo to ani jeho. Ale nikdy nezabudol dodať: „Možno mi v živote veľa vecí chýbalo, ale ešte je veľa toho, čo chcem prežiť." Povedal to, tak ako to cítil, lebo vedel, že má vo svojich deťoch a vnúčatách veľkú oporu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Žiť v dvojgeneračnej rodine malo pre mňa nesmierny význam. Naučila som sa úcte k múdrosti starých rodičov a rodičov. Uvedomila som si, že správny životný postoj, ktorý získame v rodine je oveľa dôležitejší, ako inteligencia, vzdelanie, talent alebo šťastie.

Zapálim sviečku a s láskou spomínam na dedka. Hovorí sa, že slova odhalia, čo človek skrýva vo svojom srdci, rada som pootvorila dvierka... z úcty k môjmu dedkovi. A možno som aj vám pripomenula úžasného dedka, či babku. Nuž, spomínajte!

Fotografia perex:

http://www.mojazabava.wbl.sk/Obrazky-kvety.html

Anna Čunderlíková

Anna Čunderlíková

Bloger 
  • Počet článkov:  433
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Všetko, čo robím, robím s láskou. Mojim mottom je citát:" Tolerancia nespočíva v tom, že zdieľame názor niekoho iného, ale v tom, že poskytneme druhému právo mať iný názor."Viktor Frankl Zoznam autorových rubrík:  CESTUJEM - SPOZNÁVAMPRÍBEHY ZO ŽIVOTAMALÁ RADA- VEĽKÝ OSOHÚSMEV, PROSÍM...RECEPTYSPOZNÁVAJ SÁM SEBA...KNIHA, KTORÁ MA DOSTALANA SLOVÍČKO, PROSÍM...ČO MI ŽIVOT DAL...ZDRAVÝ ŽIVOTNÝ ŠTÝLRODIČOVSTVO

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

296 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu