reklama

Gavurky jedinečné miesto...

Čo sa skrýva za mojim „objavom“? Jedinečná výstava papierových skladacích betlehemov v Lesníckom a drevárskom múzeu vo Zvolene (zo súkromnej zbierky manželov Stanislava a Lýdie Platekovcov), ktorá trvala do 6.januára.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (12)

Betlehemy a Gavurky? Na prvý pohľad to možno, tak nevyznie, ale pri tejto príležitosti som v LDM navštívila i výstavu fotografii a k ním krásnu poéziu.

Fotografie: Gustav Hegedüš. Básne: Ondrej Nagay.

Fotograf i básnik objavujú a zdôrazňujú lásku k lesu. Krásne zábery z lesa, krásne slová básnika. Najviac mi učarovali staré stromy, a tak som sa o niečo dlhšie zastavila pri jednej fotografii - Gavurky.

Obrázok blogu

Gavurky – dubový háj, toto jedinečné miesto sa nachádza iba niekoľko kilometrov od môjho bydliska, pri obci Dobrá Niva. Zahanbila som sa a zároveň som tomuto jedinečnému miestu začala venovať pozornosť. Informácie z výstavy som dala aj na FB, hneď sa našlo pár priateľov, som im nesmierne vďačná. Na jar navštívime Gavurky spoločne. Ako sa hovorí: „Radšej raz vidieť ako stokrát počuť.“

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Potešilo by ma, ak by som motivovala aj vás, pridám pár informácii. Ako som sa dočítala na internete, unikátnosť dubového hája spočíva v tom, že ide o pôvodný pasienkový - panónsky háj. Každý strom je výnimočný svojim tvarom a všetky spolu vytvárajú čarokrásnu krajinu.

Z dostupných informácii sa dozvedám, že takýchto pasienkových hájov sa zachovalo málo. Najväčší sa nachádza práve ten neďaleko Zvolena medzi obcami Dobrá Niva a Sása -200 až 400 ročné košaté duby.

Lokalita je chránená, patrí do Správy štátnej ochrany prírody Poľana, rozloha 68,4214 ha. Predmetom je ochrana biotopov európskeho významu, podhorské kosné lúky, vzácne druhy vtáctva, hmyzu a iných živočíchov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Ak Vás téma zaujala určite ešte budete surfovať po internete. Ja iba dodám informáciu od tých, čo Gavurky navštívili osobne.

Cesta vedie z Dobrej Nivy smerom sa Sásu alebo z Podskalky. Pešo, na bicykli, autom však iba po prvé stromy, potom peši. Veď inak by to bol hriech! Gavurky treba vidieť, slová tu zrejme nestačia.

Dovoľte, aby som upútavku na Gavurky ukončila myšlienkou:

„Beda, kto v mori vidí iba vodu, kto nepočuje nemú prírodu, kto v skalách vidí iba skaly.“ Andrej Sládkovič slovenský básnik a prekladateľ 1820 -

Fotografia: zdroj internet

Gavurky za to nemôžu. Článok som nezrušila iba upravila. Odstránila som moje fotografie. Stalo sa tak po diskusii. Nereagovala som na kritiku, ale na spôsob akým bola podaná. Konštruktívna kritika je dobrá, posúva ďalej, tej sa nebránim. Sarkazmus je čosi iné.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Moja reakcia? Aká akcia taká reakcia..., bez nej by som sa do diskusie nezapojila.

Ešte k fotografiám, priznávam neboli kvalitné. Fotila som mobilom huawei honor 20. Fotografie boli urobené priamo v múzeu na výstave fotografii, v miestnosti bolo málo svetla a blesk som nemohla používať. Skutočne mi išlo o priblíženie atmosféry - krásne fotografie a básne. Dvaja autori a ich vyznanie lesu. Nepodarilo sa! Na blogu som skončila, resp. prerušila príspevky v roku 2013, po pauze som sa prihlásila po 6 rokoch. Opäť zvážim svoje pôsobenie.

Anna Čunderlíková

Anna Čunderlíková

Bloger 
  • Počet článkov:  433
  •  | 
  • Páči sa:  4x

Všetko, čo robím, robím s láskou. Mojim mottom je citát:" Tolerancia nespočíva v tom, že zdieľame názor niekoho iného, ale v tom, že poskytneme druhému právo mať iný názor."Viktor Frankl Zoznam autorových rubrík:  CESTUJEM - SPOZNÁVAMPRÍBEHY ZO ŽIVOTAMALÁ RADA- VEĽKÝ OSOHÚSMEV, PROSÍM...RECEPTYSPOZNÁVAJ SÁM SEBA...KNIHA, KTORÁ MA DOSTALANA SLOVÍČKO, PROSÍM...ČO MI ŽIVOT DAL...ZDRAVÝ ŽIVOTNÝ ŠTÝLRODIČOVSTVO

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu